5 مرحله کسب و کار

کلید کسب درآمد از وندینگ، یافتن مکان مناسب، داشتن مکان‌های متعدد، تمیز نگه داشتن دستگاه و شارژ به موقع دستگاه است. اگر میخواهید در مورد کسب و کار وندینگ اطلاعاتی کلی و مهم کسب کنید این مطلب را بخوانید.

انتظار این است که به ازای هر دستگاه تا یک میلیون تومان(در امریکا چند صد دلار) درآمد داشته باشیم. هزینه اولیه برای هر دستگاه حدود 60 میلیون تومان است.

مرحله 1: تصمیم بگیرید که آیا کسب و کار وندینگ برای شما مناسب است یا خیر؟

کسب و کار وندینگ در ایران ماهیتی استارتاپی دارد بنابراین موفقیت در آن به صورت قطعی مشخص نیست. البته موفقیت شانسی هم نیست. شانس موفقیت تنها با تلاش به دست می اید. وندینگ یک سوپرمارکت است. اما نسبت به آن نقاط قوت و ضعفی دارد. در ادامه به آن اشاره میکنیم.

برای آشنایی با یک نمونه از کسب و کار وندینگ ویدئوی زیر را ببینید.

وندینگ برنج ژاپنی

جوانب مثبت و منفی کسب و کار دستگاه فروش خودکار

جوانب مثبت

  • خوداشتغالی: خودتان رئیس خودتان هستید.
  • هزینه اولیه: تنها با صد و اندی میلیون تومان میتونید یک کسب و کار راه بیندازید.
  • سهولت: نیازی به حضور دائمی شما برای فروش نیست.
  • سادگی: نیازی به یادگیری و به کار بردن علوم پیچیده ندارد.

جوانب منفی

  • مدت زمان بازگشت سرمایه حداقل یک سال!
  • حاشیه سود کم: یعنی باید تعداد دستگاه هایتان زیاد باشد تا از آن پول زندگی کردنتان را به دست آورید.
  • فضای رقابتی
  • یافتن مکان مناسب
  • نیاز به کار فیزیکی زیاد

اولین مسأله پس از تهیه یک دستگاه فروش اتوماتیک

پیدا کردن مکان مناسب سخت‌ترین و البته کلیدی ترین مساله برای شروع این کسب و کار است.

اگر توانستید این مساله را حل کنید مساله ی بعدی شما شارژ، تمیزکاری و تعمیر(در صورت نیاز) دستگاه است. شما باید بدانید که مشتری از شما چه میخواهد تا نسبت به دیگر رقبا بهتر عمل کنید. برای مثال همانگونه که در مصاحبه با مهندس طوسی آمد این بود که نباید فرآیند خرید سخت باشد و یا اینکه در وندینگ کتاب هیچوقت کتابی که تنها مخاطبان خاصی دارد نباید برای فروش گذاشت.

این در حالی است که شما نه تنها به فروش قابل توجه نرسیده اید بلکه حق کمسیون مکان وندینگ را هم میپردازید. بنابراین فرصت زیادی برای کسب تجربه از اشتباهات پی در پی ندارید.

چه کار کنیم که شروع خوبی در کسب و کار وندینگ داشته باشیم؟

بسیار مهم است که قبل از ورود به این عرصه از کسب و کار در مورد آن تحقیق لازم و کامل انجام دهید. شما میتوانید با خواندن تجربه دیگران درس بگیرید. برای مثال مصاحبه مدیر عامل شرکت اسپادانا را مطالعه فرمایید.

در شروع کار سعی کنید به این سوالات پاسخ کامل و دقیق بدهید:

  • آیا رفت و آمد در آن مکان زیاد است؟
  • آیا افراد به سوپرمارکت دسترسی دارند؟(آن اطراف سوپرمارکت وجود دارد؟)
  • افراد در آن مکان مدت زمان زیادی توقف میکنند؟
  • آیا آنها با وندینگ راحت هستند؟(به راحتی میتوانند خرید کنند؟)
  • دسترسی به گزینه های جایگزین مثل غذاهای گرم، اسنک و… وجود دارد؟

تست فروش

پس از پاسخ دادن به این سوالات و برآورد یک طرح خوب برای فروش به این فکر باشید که با مالکان زمینی که قرار است دستگاه فروش اتوماتیک در آن قسمت نصب شود وارد مذاکره شوید. باید به آن ها تصاویری از وندینگ هایتان، میزان فروش هایتان(بهترین رکوردها و فروش متوسط ماهانه و فروش کل) و اینکه وجود دستگاه وندینگ میتواند برای مالک چه امتیازها و منفعتی داشته باشد را ارائه دهید. همچنین اینکه چطور مشتریان را راضی نگه میدارید.

مرحله2: چه نوع وندینگی؟

شما باید تصمیم بگیرید که با وندینگ چه اجناسی را میخواهید بفروشید و حتی چه وندینگی در آن قسمت کاربرد بیشتری دارد؟

جالب است بدانید بیشتر محصولات وندینگ های جهان نوشیدنی سرد است و تنقلات در رده دوم قرار داد.

وندینگ اسپادانا طرح لبخند

قیمت کم، سود کم

برخی از وندینگ ها هزینه اولیه کمتری دارند اما با فروش هر یک از اجناس درون آن، سود کمی نصیب شما میشود. آنها  میتوانند یک گزینه جذاب برای شما باشند. این اجناس معمولا به خوبی فروش میروند. معمولا این اجناس در میان مردم شناخته شده اند و جزء نیاز روز مردم هستند. البته مساله ای در باره این اجناس وجود دارد و آن این است که باید گردش مالی زیادی از آنها به دست آورید به این دلیل که با فروش هر یک از آنها تنها سود خالص کمی نصیبتان میشود.

برای نمونه، آبنبات، نوشیدنیهای بسته بندی شده، چیپس و پفک، کیک های بسته بندی شده جزء این دسته محسوب میشوند.

قیمت زیاد، سود زیاد

در مقابل، دستگاه های فروش خودکاری هستند که هزینه اولیه آنها بالاتر است اما از فروش محصولات آن نیز سود به نسبت بیشتری نصیب شما میشود.

برای نمونه دستگاه وندینگ بستنی ساز، پیتزا و ساندویچ های گرم و قهوه جزء این دسته از وندینگ ها محسوب میشوند.

توجه توجه!! معمولا این دستگاه ها هزینه تعمیر و نگهداری به مراتب بیشتری نسبت به دستگاه های ارزان قیمت دارند. بنابراین اگر تازه وارد کسب و کار وندینگ شده اید بهتر است که فعلا به این گزینه فکر نکنید.

وندینگ های پرطرفدار

چه وندینگ هایی در جهان طرفداران زیادی دارند؟ البته شاید باید بپرسیم چه وندینگ هایی در چه مکان هایی پرفروش هستند؟

اما اگر نخواهیم وسواس زیاد به داشته باشیم به صورت کلی محصولات وندینگ تازه تر و سالم تر میشوند. به خصوص در باره وندینگ هایی که در باشگاه های ورزشی و مدارس صادق است. برای مثال در وندینگ ها، آب طعم دار میوهها، نوشیدنی های سالم، میوه تازه و محصولات پروتئینی تازه جایگزین نوشابه های گازدار و انرژی زا شده است.

همچنین دسته دیگر از وندینگ های پرطرفدار، میکرومارکت ها هستند. میکرومارکت ها نوعی وندینگ محسوب میشوند اما دیگر همانند مدل های قدیمی، یک دستگاه حاوی محصولات نیستند و تنها جای فروشنده یک مغازه اند. برای اینکه با این نوع از وندینگ های نوین بیشتر اشنا شوید به ویدئوی زیر توجه کنید.

جالب این است که حتی میکرومارکت ها محصولات سالم تری را نسبت به گذشته میفروشند.

گام سوم: چه محصولی انتخاب کنم؟

شما تا الان مکان خود را به درستی انتخاب کرده، دستگاه وندینگ مناسبی دارید و به صورت کلی میدانید که چه محصولی در این مکان مورد نیاز افراد است. الان میخواهید به صورت دقیق مشخص کنید چه محصولی درون این وندینگ سودآوری بیشتری برای شما دارد؟ چه قیمتی بر روی محصول میگذارید؟

فرض کنید دو نوع چیپس داریم. از هر کدام یک جعبه 24 تایی تهیه میکنیم. باید بررسی کنیم هر یک بسته چیپس چه هزینه ای برای ما دارد. در بهترین حالت، شما میتوانید محصول خود را به دو برابر هزینه هر بسته، در وندینگ برای فروش بگذارید. در نتیجه، میزان سود شما از فروش هر چیپس به دست می اید. سپس با توجه به تجربه تان یا داده های معتبر، باید بفهمید که دستگاه وندینگ شما به طور معمول در سال چه میزان سودآوری دارد و به ازای هر فروش چه میزان سوداوری دارد. در نتیجه میزان سود ماهیانه به دست می اید. با این داده ها شما میتوانید به راحتی تعداد متوسط فروش ماهیانه را به دست اورید. تعداد فروش را در سود ماهیانه ضرب کنید. حال دو عدد به دست امده را با هم مقایسه کنید. بدون شک سود ماهیانه شما از فروش ان چیپس باید از میزان متوسط سود ماهیانه ای که با تحقیق به دست امده بیشتر باشد.

البته یک نکته را فراموش نکنید. اگر تنها یک محصول خاص ارائه کنید تعداد فروش کم میشود. فراموش نکنید که تنها سود بیشتر از فروش یک محصول، سود ماهیانه شما را افزایش نمیدهد. شما باید هر طور که شده تعداد فروشتان را نیز افزایش دهید.

در یک دستگاه وندینگ معمولی میتوان 32 الی 40 محصول مختلف قرار داد. البته نیازی به این همه تنوع نیست. شما باید با کسب تجربه های میدانی، در مورد محصولات و قیمت های انها تصمیم گیری کنید. بدون شک علاوه بر کسب داده ها و تجربه های دیگران لازم است اما جای تجربه را نمیگیرد. پس باید ابتدا باید تنوع محصول داشته باشید. سعی کنید پر فروش ترین محصولات خود را مشخص کنید. سعی نکنید با افزایش قیمت، سود خود را بیشتر کنید که این کار باعث میشود تعداد فروش تان کم شود.

شما زمانی سود واقعی میبرید که هزینه خرید محصول خود را پایین اورید. این کار با سفارش حجم زیادی از ان محصول از کارخانه میسر میشود. بنابراین ابتدای کار به دنبال سود زیاد و یا حتی سود نباشید. شما باید به یک فروش دائمی دست پیدا کنید تا بتوانید با کارخانه تولید کننده به صورت مستقیم وارد معامله شوید؛ در غیر اینصورت باید همچنان از پخش کننده عمده تهیه کنید.

گام چهارم: انتخاب دستگاه وندینگ

یک دستگاه وندینگ 60 میلیون تا 120 میلیون می‌ارزد. انتخاب نوع دستگاه وندینگ بسیار مهم است. اگر نوع دستگاه را انتخاب کرده باشید(گام دوم) نوبت آن است که دستگاه وندینگ را بخرید. باید بدانید که دستگاه وندینگ شما چه قابلیت هایی دارد و اینکه نیازهای ما را پاسخ میدهد یا خیر. برخی از ویژگی های دستگاه وندینگ عبارتند از:

  • شکل و اندازه دستگاه
  • یخچال
  • نحوه پرداخت مشتری
  • زیبایی دستگاه

شکل و اندازه دستگاه

چه میزان فضا در دسترس دارید؟ چه نوع وندینگی انتخاب کرده اید؟ جواب به این دو سوال میتواند به اندازه و شکل دستگاه را مشخص کند. برای مثال آیا نیاز به تنوع محصولات داریم؟ یک وندینگ میتواند تا 40 نوع محصول در خود جای دهد. چند نوع محصول انتخاب کرده اید(گام سوم)؟ اگر تنوع محصولات شما کم و البته پرفروش باشند شما میتوانید یک دستگاه با عرض کمتر انتخاب کنید و در نتیجه هزینه اولیه خود را کاهش دهید.

سایز محصول شما چقدر است؟ آیا میخواهید چیپس بزرگ بفروشید یا چای پاکتی؟ جواب به این سوالات سایز و شکل دستگاه شما را مشخص میکند.

یخچال

البته جواب به سوالات بالا این را هم مشخص میکند که نیاز به یخچال دارید یا خیر. اگر قصد فروش نوشیدنی دارید بدون شک نیاز به یخچال نیز هست.

نحوه پرداخت مشتری

از برخی دستگاه های وندینگ میتوان با اسکناس و سکه محصول خرید. اما این دستگاه ها در حال جایگزینی با دستگاه های کارتخوان و سیستم های دیگر هستند. دستگاه هایی که با وجه نقدی کار میکنند از سنسورهای تشخیص اسکناس و سکه استفاده میکنند. به این سنسورها Bill Acceptor و Coin Acceptor میگویند.

  • اولین مشکل، گرانی قیمت این دو سنسور است.
  • مشکل دوم، قیمت متغیر کالاهاست و اگر یک جنس 10 هزار تومانی، ارزان یا گران شود(برای مثال 8 هزار تومان یا 12 هزار تومان) نمی‌توان از این دستگاه ها استفاده کرد. چون این سنسور تنها یک اسکناس یا سکه در آن واحد تشخیص می‌دهد.
  • مشکل سوم این است که این دستگاه ها تنها قادر به تشخیص دو یا سه نوع اسکناس هستند. برای مثال یک دستگاه، تنها اسکناس 10 هزار تومانی و 2 هزار تومانی را تشخیص میدهد. محصول هزار تومانی را نمیتوان با این دستگاه به فروش رساند.
  • امکان دارد به علت خرابی سنسور یا ورود اسکناس کثیف و پاره به دستگاه، تشخیص دچار مشکل شود. البته تماس با واحد خدمات پس از فروش شاید مشکل را حل کند اما هر موقع از شبانه روز ممکن است این اتفاق بیفتد. زمانی که واحد پشتیبانی در دسترس نیست.

روش دیگر پرداخت، با اپلیکیشن است. این روش روز به روز محبوب‌تر می‌شود. اگر مردم نیز درآمد بالایی داشته باشند این روش توصیه می‌شود.(البته که امروزه هر کس به موبایل لمسی اندروید دسترسی دارد اما همه اپلیکیشن شما را نصب نمیکنند.)

گام پنجم: استفاده بهینه از مکان

مکان به صورت کلی مشخص شد. اما در این مرحله باید تصمیم بگیریم دستگاه دقیقا در چه مکانی و با چه زاویۀ دیدی قرار گیرد.به این نکات بایستی توجه کنیم:

  • به ویژگی‌های مکان توجه کنید
  • معمولا دستگاه ها را در چه مکانی میگذارند؟
  • فروش با جعبه جادو
  • ارتباط خوب…فروش خوب

به ویژگی‌های مکان توجه کنید

مهم‌ترین ویژگی یک مکان تردد زیاد مردم است. به مکانی که تردد افراد در آن زیاد است به اصطلاح «پاخور دارد» توجه ویژه کنید. در واقع این مطالب در توجه به این خصیصه اهمیت دارد:

  • تردد زیاد افراد از آن مکان: مدرسه، دانشگاه، شرکت‌های بزرگ
  • گزینه‌های دیگر دردسترس نباشد: سوپرمارکت، دستفروش و…
  • توقف افراد در آن مکان: بیمارستان، ایستگاه مترو، اداره‌ها
  • فروش انحصاری در شب‌هنگام: در اطراف آن منطقه، مراکز خرید شبانه نباشد.

میزان فروش لازم برای بازگشت سرمایه خود را دقیق حساب کنید. اگر پس از مدتی یک یا دو ماهه به این فروش دست نیافتید ابتدا دستگاه را هب همکان دیگر ی ببرید.

معمولا دستگاه ها را در چه مکانی میگذارند؟

فرض کنید میخواهید دستگاه را در یک منطقه یا یک مجتمع بزرگ قرار دهید. مکان‌های معمول و گزینه‌های برتر کدامند؟

  • واحد اداری
  • مراکز تولیدی
  • مدرسه/دانشگاه
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • خوابگاه‌ها
  • هتل‌ها و مسافرخانه‌ها
  • نمایشگاه‌ها
  • مغازه تعمیرات و لوازم یدکی/ کارواش
  • خشکشویی‌ها
  • باشگاه ورزشی
  • فرودگاه‌ها/ ترمینال

فروش با جعبه جادو

هر چه زمان میگذرد تکنولوژی و علم، محصولات و قابلیت های عجیب تری به عرصه زندگی ما وارد میکند. تا همین چند سال پیش موبایلهایی دکمه‌ای به دست داشتیم و خبری از اینترنت همراه نبود. امروزه بنا به روایت آمار، بیشترین مصرف از اینترنت با موبایل لمسی و اینترنت همراه است.

بدون شک هر تکنولوژی جدیدی که به بازار می‌آید مدتی طول میکشد که مردم فرهنگ استفاده عمومی از آن را بپذیرند. درست است که تکنولوژی جدید است اما سؤالات مردم به قوت خود باقی است: «چرا اینقدر گران است؟»، «درست کار نمیکند! خراب است!!(یا واقعاً خراب است یا نحوۀ استفاده از دستگاه جدید را بلد نیست)»، «هر چیزی مدل قدیمی‌اش بهتره!»، «اگر خراب شد جایی هست تعمیر کنه؟»، «برای سلامتی ام خطری نداره؟» و…

دستگاه وندینگ نیز همانند دیگر تکنولوژی‌های جدید هنوز میهمان غریبه است(برای بخش قابل توجهی از مردم). پس به یاد داشته باشید شما در واقع یک استارتاپ دارید و استارتاپ یعنی جنگ برای بقا! بقایی که با فروش مداوم و کافی تضمین میشود(البته یکی از شرطهای لازم است نه همۀ داستان!)

توضیح نحوۀ خرید از دستگاه وندینگ

البته ناامید نباشید. صبر و تلاش بی‌وقفه راه چاره است. روزانه مردم از رسانه‌های مختلف دستگاه وندینگ را میبینند. خاطراتشان از دستگاه را برای هم تعریف میکنند. پشتیبانی دریافت میکنند. کمپین‌های تخفیف و تجربۀ اولین بار خرید کردن از یک دستگاه و نه یک فروشنده! نیز برای افراد جذاب است. باید بتوانید از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید.

دستگاه فرو خودکار حتی در بازی‌های ویدئویی هم تبلیغ می‌شود. ویدئوی زیر وندینگی در بازی Fortnite Battle Royale است.

ارتباط خوب….فروش خوب

در اقیانوس آبی شنا نمی‌کنید. کسب و کار وندینگ اقیانوس قرمز است. اگر با این ادبیات آشنا نیستند به روی اینجا کلیک کنید. پس همواره حواستان به رقبایتان باشد. ممکن است دستگاه‌تان را از یک مکان بردارید و به امید فروش بیشتر به مکان دیگری منتقل کنید؛ اما از این مطلب غافلید که رقیب شما این مطلب را میفهمد و یک گزینه خالی میبیند. او فروش دستگاه شما را بررسی کرده و یک قدم ازشما جلوتر است. شما هزینۀ تجربه را پرداخت کردید و او نفعش را میبرد.

تحلیل میکند که قیمت‌گذاری شما نامناسب بوده یا محصول مورد نیاز مردم را ارائه نمیدادید یا پشتیبانی تان ضعیف بوده.

اما برگ برنده با کسی است که با مالک یا کسانی که از وجود دستگاه سود یا نفع میبرند ارتباط خوبی برقرار کنید. انها مهره‌هایی اصلی برای یک فروش موفق هستند. شاید هنگام خرابی دستگاه یا زمانی که مشتری نحوه کار با دستگاه را نمیداند نباشید که مسأله را حل کنید؛ اما آنها نمایندگان شما در آن مکان هستند. آنها در ایجاد یک تجربل کاربری جذاب خریداران نقشی کلیدی دارند.

و مسأله دیگر در فضای رقابت، گرفتن بازخوردهای مکرر و تجزیه سیستم فروش و تغییر مداوم آن است. شما باید موانع اعتماد و جذب مخاطب را بردارید و این امکان پذیر نیست مگر با گرفتن بازخورد از خریداران و دیگر پارامترها.

اخبار

خرید وندینگکسب و کار وندینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *