5 مرحله کسب و کار

کلید کسب درآمد از وندینگ، یافتن مکان مناسب، داشتن مکان‌های متعدد، تمیز نگه داشتن دستگاه و شارژ به موقع دستگاه است. اگر میخواهید در مورد کسب و کار وندینگ اطلاعاتی کلی و مهم کسب کنید این مطلب را بخوانید.

انتظار این است که به ازای هر دستگاه تا یک میلیون تومان(در امریکا چند صد دلار) درآمد داشته باشیم. هزینه اولیه برای هر دستگاه حدود 60 میلیون تومان است.

مرحله 1: تصمیم بگیرید که آیا کسب و کار وندینگ برای شما مناسب است یا خیر؟

کسب و کار وندینگ در ایران ماهیتی استارتاپی دارد بنابراین موفقیت در آن به صورت قطعی مشخص نیست. البته موفقیت شانسی هم نیست. شانس موفقیت تنها با تلاش به دست می اید. وندینگ یک سوپرمارکت است. اما نسبت به آن نقاط قوت و ضعفی دارد. در ادامه به آن اشاره میکنیم.

برای آشنایی با یک نمونه از کسب و کار وندینگ ویدئوی زیر را ببینید.

وندینگ برنج ژاپنی

جوانب مثبت و منفی کسب و کار دستگاه فروش خودکار

جوانب مثبت

  • خوداشتغالی: خودتان رئیس خودتان هستید.
  • هزینه اولیه: تنها با صد و اندی میلیون تومان میتونید یک کسب و کار راه بیندازید.
  • سهولت: نیازی به حضور دائمی شما برای فروش نیست.
  • سادگی: نیازی به یادگیری و به کار بردن علوم پیچیده ندارد.

جوانب منفی

  • مدت زمان بازگشت سرمایه حداقل یک سال!
  • حاشیه سود کم: یعنی باید تعداد دستگاه هایتان زیاد باشد تا از آن پول زندگی کردنتان را به دست آورید.
  • فضای رقابتی
  • یافتن مکان مناسب
  • نیاز به کار فیزیکی زیاد

اولین مسأله پس از تهیه یک دستگاه فروش اتوماتیک

پیدا کردن مکان مناسب سخت‌ترین و البته کلیدی ترین مساله برای شروع این کسب و کار است.

اگر توانستید این مساله را حل کنید مساله ی بعدی شما شارژ، تمیزکاری و تعمیر(در صورت نیاز) دستگاه است. شما باید بدانید که مشتری از شما چه میخواهد تا نسبت به دیگر رقبا بهتر عمل کنید. برای مثال همانگونه که در مصاحبه با مهندس طوسی آمد این بود که نباید فرآیند خرید سخت باشد و یا اینکه در وندینگ کتاب هیچوقت کتابی که تنها مخاطبان خاصی دارد نباید برای فروش گذاشت.

این در حالی است که شما نه تنها به فروش قابل توجه نرسیده اید بلکه حق کمسیون مکان وندینگ را هم میپردازید. بنابراین فرصت زیادی برای کسب تجربه از اشتباهات پی در پی ندارید.

چه کار کنیم که شروع خوبی در کسب و کار وندینگ داشته باشیم؟

بسیار مهم است که قبل از ورود به این عرصه از کسب و کار در مورد آن تحقیق لازم و کامل انجام دهید. شما میتوانید با خواندن تجربه دیگران درس بگیرید. برای مثال مصاحبه مدیر عامل شرکت اسپادانا را مطالعه فرمایید.

در شروع کار سعی کنید به این سوالات پاسخ کامل و دقیق بدهید:

  • آیا رفت و آمد در آن مکان زیاد است؟
  • آیا افراد به سوپرمارکت دسترسی دارند؟(آن اطراف سوپرمارکت وجود دارد؟)
  • افراد در آن مکان مدت زمان زیادی توقف میکنند؟
  • آیا آنها با وندینگ راحت هستند؟(به راحتی میتوانند خرید کنند؟)
  • دسترسی به گزینه های جایگزین مثل غذاهای گرم، اسنک و… وجود دارد؟

تست فروش

پس از پاسخ دادن به این سوالات و برآورد یک طرح خوب برای فروش به این فکر باشید که با مالکان زمینی که قرار است دستگاه فروش اتوماتیک در آن قسمت نصب شود وارد مذاکره شوید. باید به آن ها تصاویری از وندینگ هایتان، میزان فروش هایتان(بهترین رکوردها و فروش متوسط ماهانه و فروش کل) و اینکه وجود دستگاه وندینگ میتواند برای مالک چه امتیازها و منفعتی داشته باشد را ارائه دهید. همچنین اینکه چطور مشتریان را راضی نگه میدارید.

مرحله2: چه نوع وندینگی؟

شما باید تصمیم بگیرید که با وندینگ چه اجناسی را میخواهید بفروشید و حتی چه وندینگی در آن قسمت کاربرد بیشتری دارد؟

جالب است بدانید بیشتر محصولات وندینگ های جهان نوشیدنی سرد است و تنقلات در رده دوم قرار داد.

وندینگ اسپادانا طرح لبخند

قیمت کم، سود کم

برخی از وندینگ ها هزینه اولیه کمتری دارند اما با فروش هر یک از اجناس درون آن، سود کمی نصیب شما میشود. آنها  میتوانند یک گزینه جذاب برای شما باشند. این اجناس معمولا به خوبی فروش میروند. معمولا این اجناس در میان مردم شناخته شده اند و جزء نیاز روز مردم هستند. البته مساله ای در باره این اجناس وجود دارد و آن این است که باید گردش مالی زیادی از آنها به دست آورید به این دلیل که با فروش هر یک از آنها تنها سود خالص کمی نصیبتان میشود.

برای نمونه، آبنبات، نوشیدنیهای بسته بندی شده، چیپس و پفک، کیک های بسته بندی شده جزء این دسته محسوب میشوند.

قیمت زیاد، سود زیاد

در مقابل، دستگاه های فروش خودکاری هستند که هزینه اولیه آنها بالاتر است اما از فروش محصولات آن نیز سود به نسبت بیشتری نصیب شما میشود.

برای نمونه دستگاه وندینگ بستنی ساز، پیتزا و ساندویچ های گرم و قهوه جزء این دسته از وندینگ ها محسوب میشوند.

توجه توجه!! معمولا این دستگاه ها هزینه تعمیر و نگهداری به مراتب بیشتری نسبت به دستگاه های ارزان قیمت دارند. بنابراین اگر تازه وارد کسب و کار وندینگ شده اید بهتر است که فعلا به این گزینه فکر نکنید.

وندینگ های پرطرفدار

چه وندینگ هایی در جهان طرفداران زیادی دارند؟ البته شاید باید بپرسیم چه وندینگ هایی در چه مکان هایی پرفروش هستند؟

اما اگر نخواهیم وسواس زیاد به داشته باشیم به صورت کلی محصولات وندینگ تازه تر و سالم تر میشوند. به خصوص در باره وندینگ هایی که در باشگاه های ورزشی و مدارس صادق است. برای مثال در وندینگ ها، آب طعم دار میوهها، نوشیدنی های سالم، میوه تازه و محصولات پروتئینی تازه جایگزین نوشابه های گازدار و انرژی زا شده است.

همچنین دسته دیگر از وندینگ های پرطرفدار، میکرومارکت ها هستند. میکرومارکت ها نوعی وندینگ محسوب میشوند اما دیگر همانند مدل های قدیمی، یک دستگاه حاوی محصولات نیستند و تنها جای فروشنده یک مغازه اند. برای اینکه با این نوع از وندینگ های نوین بیشتر اشنا شوید به ویدئوی زیر توجه کنید.

جالب این است که حتی میکرومارکت ها محصولات سالم تری را نسبت به گذشته میفروشند.

گام سوم: چه محصولی انتخاب کنم؟

شما تا الان مکان خود را به درستی انتخاب کرده، دستگاه وندینگ مناسبی دارید و به صورت کلی میدانید که چه محصولی در این مکان مورد نیاز افراد است. الان میخواهید به صورت دقیق مشخص کنید چه محصولی درون این وندینگ سودآوری بیشتری برای شما دارد؟ چه قیمتی بر روی محصول میگذارید؟

فرض کنید دو نوع چیپس داریم. از هر کدام یک جعبه 24 تایی تهیه میکنیم. باید بررسی کنیم هر یک بسته چیپس چه هزینه ای برای ما دارد. در بهترین حالت، شما میتوانید محصول خود را به دو برابر هزینه هر بسته، در وندینگ برای فروش بگذارید. در نتیجه، میزان سود شما از فروش هر چیپس به دست می اید. سپس با توجه به تجربه تان یا داده های معتبر، باید بفهمید که دستگاه وندینگ شما به طور معمول در سال چه میزان سودآوری دارد و به ازای هر فروش چه میزان سوداوری دارد. در نتیجه میزان سود ماهیانه به دست می اید. با این داده ها شما میتوانید به راحتی تعداد متوسط فروش ماهیانه را به دست اورید. تعداد فروش را در سود ماهیانه ضرب کنید. حال دو عدد به دست امده را با هم مقایسه کنید. بدون شک سود ماهیانه شما از فروش ان چیپس باید از میزان متوسط سود ماهیانه ای که با تحقیق به دست امده بیشتر باشد.

البته یک نکته را فراموش نکنید. اگر تنها یک محصول خاص ارائه کنید تعداد فروش کم میشود. فراموش نکنید که تنها سود بیشتر از فروش یک محصول، سود ماهیانه شما را افزایش نمیدهد. شما باید هر طور که شده تعداد فروشتان را نیز افزایش دهید.

در یک دستگاه وندینگ معمولی میتوان 32 الی 40 محصول مختلف قرار داد. البته نیازی به این همه تنوع نیست. شما باید با کسب تجربه های میدانی، در مورد محصولات و قیمت های انها تصمیم گیری کنید. بدون شک علاوه بر کسب داده ها و تجربه های دیگران لازم است اما جای تجربه را نمیگیرد. پس باید ابتدا باید تنوع محصول داشته باشید. سعی کنید پر فروش ترین محصولات خود را مشخص کنید. سعی نکنید با افزایش قیمت، سود خود را بیشتر کنید که این کار باعث میشود تعداد فروش تان کم شود.

شما زمانی سود واقعی میبرید که هزینه خرید محصول خود را پایین اورید. این کار با سفارش حجم زیادی از ان محصول از کارخانه میسر میشود. بنابراین ابتدای کار به دنبال سود زیاد و یا حتی سود نباشید. شما باید به یک فروش دائمی دست پیدا کنید تا بتوانید با کارخانه تولید کننده به صورت مستقیم وارد معامله شوید؛ در غیر اینصورت باید همچنان از پخش کننده عمده تهیه کنید.

اخبار

خرید وندینگکسب و کار وندینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *